St. Caecilia brengt in Roosendaal eerbetoon aan oorlogsslachtoffers

De grote zaal van schouwburg De Kring in Roosendaal zat donderdagavond bomvol. De verwachtingen van het publiek voor het 75 Jaar Bevrijdingsconcert waren hooggespannen.

Omdat Nispen Roosendaal was voor gegaan in de bevrijding, was de keuze om de Nispense harmonie St. Caecilia voor te laten gaan in het muzikale bevrijdingsfeest een logische keuze. Deze harmonie onder leiding van Guy van Geldorp verdient daarbij alle complimenten voor de buitengewoon mooie vertolking van de uitgevoerde muziek en ook voor de keuze van het repertoire.

Verdeeld over drie blokken – Herdenken, Nispen in Beeld en Vreugde en Vrijheid – bracht St. Caecilia muziek die alle recht deed aan emoties rond oorlog, bevrijding en vrijheid. Ingeluid door tromgeroffel en koperwerk opende de harmonie in ‘Herdenken’ veelzeggend en in prima opbouwende climax met The Awakening. Heel toepasselijk werden hierbij beelden getoond van de onlangs gehouden estafette bevrijdingsloop vanuit Normandië. Het stuk werd afgesloten met de overgebrachte bevrijdingsfakkel.

Eerbiedige stilte

In het met een sfeervol voorgelezen afwisselende gedicht van Paul Verlaine bleek Van Geldrop in Like an Child opnieuw de touwtjes gedisciplineerd in handen te hebben. De hierop volgende Fanfare in Remembrance met twee uitstekende trompettisten in de hoofdrol klonk als een warm eerbetoon aan alle gesneuvelde soldaten en eindigde in een eerbiedige stilte. Hierna klonk in hoerastemming het fantastisch gezongen bekende Hallelujah van Leonard Cohen door Margot Roeken. Deze talentvolle zangeres toonde ook haar veelzijdigheid in een humoristische vertolking van Candyman. De bekende tune uit de film The Longest Day over de landing van soldaten in Normandië door het orkest werd door het publiek spontaan meegefloten.

Tegenwicht

Intrigerend klonk in ‘Nispen in Beeld’ het percussiestuk War Drums Peace Drums door slagwerker Sander van der Kloot. De effecten van zijn spel gaven indrukwekkend de emoties van oorlog en bevrijding weer. Als tegenwicht bracht het orkest met het luchtiger gespeelde Arsenal het publiek terug met beide beentjes op de grond van verworven vrijheid. Deze vrijheid die aan het begin van het concert door burgemeester Han van Midden was bejubeld, werd vreugdevol onderstreept door doedelzakspeler Eric ten Feld in Dark Island en met orkest in Highland Cathedral.

Bron: BN/De Stem; https://www.bndestem.nl/roosendaal/st-caecilia-brengt-in-roosendaal-eerbetoon-aan-oorlogsslachtoffers~a5ad9af0/